خود آموز بیم و آرشیکد

خودآموز بیم و آرشیکد فارسی مجموعه آموزشی منحصربه فردی می باشد که در۵۱ ویدیوی کوتاه شما را با فناوری بیم و نرم افزار آرشیکد از طریق ابزارهای پیشرفته مدل سازی اطلاعات ساختمان و تهیه مستندات فنی ساختمان آشنا می کند. در این خودآموز مدل سازی پروژه براساس گردش کار بیم در نرم افزار آرشیکد فارسی آموزش داده می شود و در ادامه مدل سازی عناصر سازه ای، کتابخانه غنی نرم افزار آرشیکد فارسی و گردش کار مستندات فنی اعم از نقشه ها، جزئیات و جداول متره آموزش داده خواهند شد. در پایان این مجموعه روش های به اشتراک گذاری پروژه بیم با تمام دست اندرکاران یک پروژه ی ساختمانی به صورت عملی توضیح داده می شود. 

محتویات خودآموز بیم و آرشیکد:

خودآموز بیم و آرشیکد شامل ۵۱ ویدیو بوده که گردش کار و فناوری بیم را قدم به قدم با استفاده از نرم افزار آرشیکد فارسی در ده فصل آموزش می دهد: 

 

- فصل ۱: ایجاد سازه و دیوارهای خارجی ساختمان

- فصل ۲: بازشوها، سازه های داخلی و فونداسیون

- فصل ۳: فضاهای داخلی

- فصل ۴: اندازه گذاری ها

- فصل ۵: عناصر مبلمان داخلی و محیطی

- فصل ۶: جزئیات و تهیه لیست متره

- فصل ۷: ساختمان مجازی

- فصل ۸: تهیه مستندات بصری

- فصل ۹: به اشتراک گذاشتن پروژه

- فصل ۱۰: مدیریت بازبینی و تغییرات

 

چگونه از این مطالب تمرینی استفاده کنیم؟

 برای استفاده بهینه از این خودآموز، پیش نهاد می شود که از نرم افزار آرشیکد فارسی نسخه ۲۰ استفاده کنید. تمامی مراحل مدل سازی و ایجاد مستندات در هر فصل به صورت عملی توضیح داده می شوند. شما می توانید قدم به قدم تمامی مراحل انجام یک پروژه بیم را با تماشای این ۵۱ ویدیوی آموزشی یادگرفته و انجام دهید.

 

چگونه نرم افزار آرشیکد فارسی را تهیه کنیم؟

اگر شما هنوز نرم افزار آرشیکد فارسی ۲۰ را ندارید، می توانید نسخه اورجینال نرم افزار را از فروشگاه آرشیکد و یا دفاتر فروش آن در سراسر ایران تهیه کنید. لایسنس های نرم افزار به ۳ صورت ماهیانه، سالیانه و یا مادام العمر قابل تهیه می باشند. امیدواریم که این تمرینات برای شما مفید واقع شده و در پروژه های بعدی بتوانید تمامی مراحل کار خود را بر اساس گردش کاری بیم و با استفاده از آرشیکد فارسی انجام دهید.

با آرزوی موفقیت برای شما 

واحد آموزش گرافیسافت ایران

 

فصل ۱ – ایجاد سازه و دیوار خارجی ساختمان

در این فصل، با وارد کردن اطلاعات سایت پروژه، کار را آغاز کرده و سپس سازه و دیوار خارجی ساختمان را در آن مدل سازی خواهیم کرد. برای مثال، ایجاد دال کف و افزودن دیوارها و ستون ها به پروژه بخشی از فصل اول می باشند. با تمام سادگی این فرایند، تاکید این فصل تمرکز بر مفهوم اصلی طراحی در فرایند بیم است. توجه داشته باشید که تمامی عناصر ساختمان در آرشیکد، اشیاء "واقعی" سه بعدی هستند و نرم افزار آرشیکد این امکان را فراهم می کند تا یک پایگاه داده اطلاعات کاملا یکپارچه در پروژه ایجاد شود.

 

سرفصل های مهم فصل اول: 

 ایجاد سازه اصلی و دیوارهای خارجی ساختمان

• استفاده از اطلاعات خارجی DWG برای ایجاد سایت پروژه

• ایجاد دیوارهای خارجی با روش های متفاوت ساخت و ساز

• ایجاد دال با استفاده از عصای جادویی

• ایجاد بامِ متصل به دیوارهای خارجی

• استفاده از ابزار دال برای ایجاد سنگ فرش و دال های کف ساختمان.

 

درس ۴: دیوارهای خارجی

درس ۳: ایجاد صفحه توپوگرافی

درس ۲: وارد کردن اطلاعات نقشه برداری

درس ۱: آغار به کار با آرشیکد

درس ۸: بام های شیبدار

درس ۷: ایجاد طبقات

درس ۶: دیوارهای منحنی

درس ۵: دال ها

درس ۱۲: اضافه کردن دال خارجی

درس ۱۱: سازه های چوبی، تیرها (۲)

درس ۱۰: سازه های چوبی، تیرها (۱)

درس ۹: سازه های چوبی، ستون ها

فصل ۲- بازشوها، سازه های داخلی و فونداسیون

در این فصل بازشوها را به ساختمان اضافه خواهیم کرد. اشیاء درب، پنجره و پنجره سقفی آرشیکد از بخشهای هوشمند کتابخانه می باشند که به علت پارامتریک بودن، دارای تنظیمات و پیکربندی گسترده ای هستند. این قابلیت سرعت کار را افزایش داده و مدیریت پروژه را آسانتر می کند و به معمار اجازه می دهد تا وقت کمتری برای کشیدن نقشه ها صرف کرده و بیشتر به طراحی بپردازد.

 

سرفصل های مهم فصل دوم:

• درب های خارجی، درب های داخلی، پنجره ها و پنجره های سقفی را با کمک گزینه های متفاوت نقطه ربا، درون مدل ساختمان قرار خواهیم داد و سپس بازشوها را در صفحه نمایش سه بعدی ویرایش خواهیم کرد.
• در این فصل پله ها را نیز اضافه کرده و با گزینه های وسیع تنظیمات پله های GDL و همچنین ابزار پله آشنا خواهیم شد.
• در پایان، برای تکمیل سازه باربر ساختمان، فونداسیون را ایجاد خواهیم کرد.

 

درس ۱۶: پنجره ها

درس ۱۵: بازشوهای داخلی

درس ۱۴: سازه ها و عناصر داخلی

درس ۱۳بازشوهای داخلی

درس ۱۹: فونداسیون ها

درس ۱۸: پله ها

  درس ۱۷: تغییر و اصلاح بازشوها  

فصل ۳- فضاهای داخلی

در این فصل، محدوده ها (زون ها) در اتاق های ساختمان تعریف شده و صفحه های نمایش مدل که اندازه گذاری شده اند، ایجاد می گردند که می توانند به عنوان بخشی از مستندات در نظر گرفته شوند.

ابزار محدوده (زون) آرشیکد، فضاهای سه بعدی را شناسایی کرده و به شما کمک می کند تا خصوصیات و ویژگی های مرتبط با آنها را ذخیره کنید. اتاق ها و دسته بندی فضاها می توانند به راحتی با کمک کادر اطلاعات محدوده (زون) فقط با یک کلیک شناسایی شوند. محدوده (زون) در آرشیکد به شما در مطالعات فضای مفهومی، ایجاد فهرستهای فضا با جزئیات و محاسبه مساحت، جمع آوری اطلاعات از عناصر ساختمان، ایجاد مستندات به همراه اطلاعات فضاها و آنالیز و ارزیابی انرژی کمک می کند.

 

سرفصل های مهم فصل سوم: 

• با استفاده از ابزار محدوده (زون)، فضاهای داخلِ ساختمان را مدلسازی خواهیم کرد. این عناصر اطلاعاتِ محدوده های (زون) طبقات را نمایش می دهند و همچنین در صفحه نمایش سه بعدی به عنوان عناصر سه بعدی واقعی ظاهر می شوند.
• مدل نمایش محدوده ها (زون ها) در نقشه طبقات را با استفاده از هاشور و رنگ های دسته بندی محدوده (زون) تغییر خواهیم داد.
• در ادامه یاد خواهیم گرفت که چگونه این اطلاعات را در جداول متره بازیابی کنیم.

 

درس ۲۳: نمایش تصویری محدوده ها

درس ۲۲: نمایش هاشور محدوده ها

درس ۲۱: تنظیمات محدوده ها در سه بعدی

درس ۲۰: افزودن محدوده ها بصورت دستی و خودکار

درس ۲۴: کادر اطلاعات محدوده ها

فصل ۴- اندازه گذاری ها

اندازه گذاری، یک بخش مهم در فرایند تهیه مستندات می باشد. اندازه گذاری می تواند در هر نوع صفحه نمایش مدلِ (نقشه طبقات، مقطع، نما...) و همچنین در داخل مستندات سه بعدی قرار گیرد. در این فصل انواع اندازه گذاری ها از قبیل اندازه گذاری معمولی، اندازه گذاری شعاعی، کُد ارتفاعی، اندازه گذاری نما، اندازه گذاری زاویه و همچنین نحوه ویرایش آنها آموزش داده می شوند. 

 

سرفصل های مهم فصل چهارم: 

• با استفاده از ابزارهای اندازه گذاری آرشیکد، اندازه گذاری به صورت خودکار و اندازه گذاری به صورت دستی را در پروژه انجام خواهیم داد.

• با این روش، نقشه طبقات، مقاطع و نماها اغلب آماده انتشار خواهند بود.

 

درس ۲۸: ویرایش جزئیات اندازه گذاریها

درس ۲۷: اندازه گذاری شعاعی و کُد ارتفاعی

درس ۲۶: ویرایش اندازه گذاریها

درس ۲۵: اندازه گذاری در نقشه ها

فصل ۵- عناصر مبلمان داخلی و محیطی

برای شبیه سازی و تجسم اینکه چگونه یک فضا مورد استفاده قرار می گیرد، عناصر مبلمان، نرده، تجهیزات و سایت را به پروژه اضافه خواهیم کرد. این عناصر در کتابخانه اشیاء آرشیکد قرار دارند. کتابخانه آرشیکد شامل طیف گسترده ای از اشیاء مانند مبلمان، تجهیزات بهداشتی، سازه های خاص ساختمان، عناصر سایت و غیره می باشد.
در این فصل همچنین با قابلیت پروفیل های سفارشی آشنا خواهیم شد. پروفیل های سفارشی به ما اجازه می دهند تا هر نوع هندسه اِکسترود شده ای را ایجاد کنیم.

 

سرفصل های مهم فصل پنجم: 

• با استفاده از اشیاء GDL، مبلمان را درون ساختمان قرار خواهیم داد.
• برای ایجاد یک نرده خاص، از پروفیل سفارشی استفاده خواهیم کرد.
• یک کتابخانه خارجی به پروژه اضافه خواهیم کرد.
• با گزینه های مختلف نحوه ارائه محیط خارجی ساختمان آشنا خواهیم شد.

 

درس ۳۲: عناصر و اشیاء محیطی

درس ۳۱: مبلمان و تجهیزات داخلی

درس ۳۰: نرده ها و پله ها

درس ۲۹: کتابخانه اشیاء

فصل ۶- جزئیات و تهیه لیست متره

مستندات یک ساختمان تنها شامل مدل و نمایش نقشه های طبقات نیست بلکه شامل ترسیمات جزئیات و جداول متره نیز می باشد. در آرشیکد، با داشتن یک مدل با جزئیات صحیح، به طور خودکار می شود اطلاعات لازم را از مدل استخراج کرد.

جزئیات بخشی از مستندات می باشند، زیرا آنها اطلاعات با ارزشی را در چگونگی ساخت سازه ساختمان به صورت تک به تک و همچنین بخش به بخش به پروژه اضافه می کنند. جداول تعاملی متره عناصر پیشرفته آرشیکد، ارتباطات دوطرفه و هوشمندی بین جداول متره و طراحی پروژه برقرار می کنند بدین ترتیب آخرین تغییرات به طور دقیق و پایدار بر روی مدل و مستندات آن تاثیر می گذارند.

 

سرفصل های مهم فصل ششم: 

• در این فصل جزئیات را مستقیماً براساس مدل ایجاد خواهیم کرد و همچنین از مستندات و ترسیمات فنی شرکت های تولید کننده برای ایجاد جزئیات، استفاده خواهیم کرد.
• ایجاد جدول متره عناصر و فهرست اجزاء
• تغییر پارامترهای عناصر از جدول متره 

 

درس ۳۶: ایجاد جداول متره جدید

درس ۳۵: اعمال تغییرات در جداول متره موجود

درس ۳۴: نقشه جزئیات عناصر

درس ۳۳: عملگرهای احجام توپر

فصل ۷- ساختمان مجازی

بعد از پایان مرحله طراحی، اکنون بر روی ایجاد مستندات تمرکز می کنیم. در این قسمت خواهید دید که چگونه فرایند مستند سازی به شکلی منحصر به فرد و با سرعت بالا توسط ایجاد نمایش نقشه های متعدد از ساختمان مجازی (مدل بیم)، دقیق و روان می شود. نمایش نقشه ها علاوه بر محتویات مدل، تنظیمات مهمی را درباره عناصر ساختمان، لایه های ترکیبی، مقیاس و غیره ذخیره خواهند کرد.

توجه داشته باشید که در بخش نقشه پروژه بر روی مدل کار می کنیم، درحالی که در بخش نمایش نقشه، می توانیم براساس نیازهای مختلف مستندسازی و ارایه های گوناگون محتویات مدل را فیلتر کنیم. با این روش، می توانیم انواع متفاوتی از نقشه ها (نقشه های مفهومی، سازه ای، بام، آتش، تاسیسات و غیره) را از یک مدل مرکزی استخراج نموده و اسناد فنی مورد نظر را ایجاد نماییم.

 

سرفصل های مهم فصل هفتم:

• تفاوت اصلی بین نقشه پروژه و نمایش نقشه ها

• ایجاد نمایش نقشه های جدید

• تغییر لایه های ترکیبی موجود در پروژه

• تفاوت بین تنظیمات عناصر و تنظیمات مستقل نمایش نقشه ها

• تهیه مستندات سه بعدی از نمایش نقشه های دوبعدی

درس ۳۹: اسناد فنی سه بعدی

درس ۳۸: تنظیمات نمایش نقشه ها

درس ۳۷: نمایش نقشه ها

فصل ۸- تهیه مستندات بصری

آرشیکد دارای ابزارهای ارائه و همچنین تهیه مستندات بصری منحصر به فردی می باشد. هیچ دانش تخصصی برای پردازش های تصویری (رندر) فوق العاده یا فیلم های انیمیشن مورد نیاز نیست. می توانیم صفحه های نمایش مدل سه بعدی را با حرکت در درون پنجره سه بعدی و یا قرار دادن دوربین در مدل ایجاد کنیم. در هر دو مورد می توانیم در هر زمان به صفحه نمایش ذخیره شده برگشته و در صورت تمایل آن را ویرایش نماییم.

سه نوعِ متفاوت موتور پردازش تصویری (رندر) در نرم افزار آرشیکد وجود دارند که کار کردن با آنها بسیار آسان است و باعث ایجاد سبک های متفاوتی از پردازش های تصویری (رِندر) هنرمندانه در هر مرحله از طراحی می شوند:

- موتور رندر داخلی

- موتور رندر سینِ رندر (سینما فوردی)

- موتور رندر اسکیس 

 

سرفصل های مهم فصل هشتم:

• تغییر ظاهر عناصر در صفحه های نمایش با استفاده از هاشورهای پوششی

• به روز رسانی لایه های ترکیبی براساس نیازهای نمایش نقشه ها

• ایجاد مستندات نهایی و تنظیم نمایش نقشه های ذخیره شده برای ارائه مستندات نهایی

• رندر و پردازش تصویری در آرشیکد

 

درس ۴۳: نازک کاری ها و سطوح مصالح

درس ۴۲: موتور پردازش تصویری سینِ رندر

درس ۴۱: نمایش نقشه های پردازش شده

درس ۴۰: نمایش نقشه های سه بعدی

درس ۴۴: نورها

فصل ۹- به اشتراک گذاشتن پروژه

در فرایند طراحی، می توانیم ایده های خود را با دیگر دست اندرکاران پروژه همانند مالکان، مهندسان و پیمانکاران به اشتراک بگذاریم. ارتباط با هرکدام از این افراد نیازمند فرمت های خاص و متفاوتی است که با نرم افزارهای مورد استفاده آنها و همچنین توان فنی آنها متناسب و مرتبط باشد. نرم افزار آرشیکد به کاربران روش های نشر مستندات کارآمدی را ارائه می دهد که اشتراک اطلاعات پروژه در آرشیکد را به یکی از بهترین و پاسخگوترین فرایند های به اشتراک گذاری پروژه در جهان تبدیل شده است.

 

سرفصل های مهم فصل نهم:

• ایجاد و تنظیم کتابچه های طرح بندی و تنظیماتِ ترسیمات

• مدیریت مدل اصلی صفحه آرایی با استفاده از اطلاعات پروژه و انعکاس محتویات آن به عنوان متن خودکار و هوشمند در توضیحات پروژه

• آشنایی با قابلیت های ابزار نشر مستندات و مجموعه تنظیمات آن برای خروجی گرفتن با فرمت های متفاوت

• فیلتر مدل و ایجاد خروجی IFC برای همکاری با دیگر متخصصان صنعت ساختمان

 

درس ۴۸: انتشار نقشه ها و مستندات

درس ۴۷: صفحه آرایی

درس ۴۶: کتابچه طرح بندی و صفحه آرایی ها

درس ۴۵: تنظیمات کتابچه طرح بندی

درس ۴۹: آی اِف سی و تعامل پذیری

فصل ۱۰- مدیریت بازبینی و تغییرات

باتوجه به ماهیت تکراری فرایند طراحی، نسخه های بسیاری از پروژه و اسناد مرتبط به آن بوجود می آیند که تغییرات ایجاد شده در آنها باید به صورت مداوم مدیریت شوند. به صورت عمومی فرایند بازبینی و مدیریت تغییرات به شرح ذیل می باشند:

  • تغییرات باید مستند سازی شوند،
  • طرح بندی هایی که تحت تاثیر تغییرات قرار گرفته اند باید انتخاب و علامتگذاری شوند،
  • مستندات منتشر شده باید به روزرسانی شوند

در نرم افزار آرشیکد قسمتی وجود دارد به نام مدیریت اصلاحات هوشمند، که این گردش کار وقت گیر و پُرخطا را به طور خودکار انجام داده و به معماران کمک می کند تا بر روی کار اصلی خود که فرایند طراحی و خلق آثار منحصر به فرد است تمرکز کنند.

 

سرفصل های مهم فصل دهم: 

• به اشتراک گذاری پروژه با استفاده از روشهای مستندات دو بعدی و سه بعدی

• آشنایی با فرایند ایجاد طرح بندی های به روزرسانی شده خودکار، مفهوم مجموعه های تنظیمات ابزار نشر مستندات و تبادل اطلاعات IFC

 

درس ۵۱: مدیریت تغییرات و خروجی ها

درس ۵۰: ثبت تغییرات

تمامی حقوق نزد گرافیسافت محفوظ می‌باشد.           گرافیسافت قسمتی از گروه نِمِتچِک می‌باشد.